Jak dobrać klocki do wieku dziecka?Od kiedy klocki dla dziecka?Pierwsze klocki można polecić już kilkumiesięcznym niemowlakom. Duże, drewniane i kolorowe przedmioty przyciągają uwagę malucha i wzbudzają jego ciekawość. A co za tym idzie - prowokują nabywanie i ćwiczenie kolejnych umiejętności rozwojowych, czyli np. chwytu łokciowo-dłoniowego, dłoniowego prostego, a później bardziej precyzyjnych chwytów: nożycowego i pęsetkowego. Oprócz tego klocki możemy wykorzystać jako zachętę do: obracania się, pełzania, raczkowania, do rozwoju mowy. Zabawa klockami od najmłodszego dzieciństwa buduje więź emocjonalną między opiekunem i dzieckiem, rozwija dziecięcą ciekawość i kreatywność, a na dalszych etapach - także logiczne myślenie. Dlatego im wcześniej zaczniemy podsuwać dziecku odpowiednio dobrane klocki, tym szybciej rozpoczniemy wspomaganie jego rozwoju. A warto pamiętać, że w okresie niemowlęcym i dziecięcym człowiek uczy się najszybciej, jego układ nerwowy rozwija się najintensywniej a wszystkie nowe bodźce bardzo się do tego przyczyniają.
Warto jednak pamiętać o właściwym doborze klocków do wieku dziecka...Każdy wiek ma swoje prawa i potrzeby oraz możliwości. Jeśli damy dziecku zbyt skomplikowany zestaw, nie będzie ono wiedziało, jak z niego korzystać, nie tylko szybko się zniechęci, ale też nabierze przekonania o własnej nieudolności, co może spowodować w przyszłości jego niską samoocenę i niechęć do podejmowania nowych wyzwań. Aby zyskać pewność siebie i chcieć odkrywać "nowe", dziecko musi odnosić sukcesy na miarę swoich możliwości i to, powinniśmy mu umożliwić dobierając odpowiednie zabawki. Z kolei zbyt łatwy zestaw, przeznaczony dla młodszej, niż nasze dziecko, grupy wiekowej, szybko się znudzi i spowoduje, że dla dziecka będzie to zabawa nieatrakcyjna. Nie będzie później chciało sięgać również po inne - trudniejsze - zestawy. Zanim więc kupimy klocki, zapoznajmy się z potrzebami i możliwościami danego etapu rozwojowego i sprawdźmy na opakowaniu dla jakiej grupy wiekowej przeznaczony jest dany zestaw. Unikniemy wówczas błędów.Klocki dla dzieci do 1 rokuNajmłodsze dzieci potrzebują klocków dużych i kolorowych. Klocki dla rocznego dziecka powinny przyciągać wzrok, być lekkie i na tyle duże, by nie dało się ich włożyć do ust. Ten etap rozwoju charakteryzuje się bowiem badaniem przez dzieci świata za pomocą dotyku i smaku, a najwięcej receptorów czuciowych znajduje się właśnie w jego ustach. Już czteromiesięczny maluch może bawić się klockami. Leżącemu na brzuchu niemowlakowi możemy położyć w zasięgu wzroku, ale nie ręki, kolorowy klocek, co zachęci je do ćwiczenia mięśni podczas podnoszenia głowy i próby podpierania się na rączkach, a już sześciomiesięczny maluch będzie uczył się chwytania klocka jedną ręką, nadal ćwicząc wszystkie mięśnie. Dzieci do ukończenia pierwszego roku życia chętnie będą wykorzystywać klocki np. do rzucania. Jest to także ćwiczenie rozwojowe, charakterystyczne na tym etapie. Manipulacja przedmiotami w pierwszym roku życia początkowo jest dość schematyczna i opiera się na machaniu, stukaniu, rzucaniu i wkładaniu do ust, by później przerodzić się w bardziej specyficzną i celową. Dlatego dla rocznego i młodszego dziecka warto zakupić klocki drewniane, które będą najbezpieczniejsze.
Klocki dla dzieci do 3 latDzieci do 3 roku życia dalej rozwijają swoje umiejętności motoryczne i manipulacyjne. Im także spodobają się duże drewniane klocki, ale będą służyły już do innych celów - do budowy prostych konstrukcji: wież, domów. Mogą także być już wykorzystywane do nauki np. kolorów (dopasowywanie klocków o tym samym kolorze, nazywanie kolorów), do układania prostych obrazków, dopasowywania kształtów (np. klocki, które wrzucamy do pojemnika przez odpowiedni otwór). Na tym etapie zabawa klockami także pełni ważną funkcję społeczną, gdyż dziecko rozpoczyna zdobywanie nowych kompetencji - funkcjonowania w relacjach z innymi, czyli rozpoczyna proces socjalizacji. Dlatego ważne jest, by w tym czasie zabawa klockami nie była samotnym budowaniem, ale czasem spędzonym z rodzicem czy rodzeństwem.Klocki dla starszych dzieciStarsze dzieci korzystają już z klocków w sposób bardziej świadomy ich konkretnego przeznaczenia, dzięki czemu rozpoczynają kolejny etap rozwoju - tym razem dotyczy on logicznego myślenia. Budowanie konstrukcji - nawet prostych, ale według instrukcji - rozwija pamięć wzrokową, uczy myślenia analitycznego, orientowania się w przestrzeni i bardzo silnie pobudza wyobraźnię. Zaś coraz bardziej zaawansowane i skomplikowane zestawy kształtują u dzieci kompetencje kluczowe takie jak: myślenie logiczne i matematyczne, wyobraźnię przestrzenną, kreatywność. Dzięki temu w szkole nie powinny mieć problemów z matematyką i innymi przedmiotami ścisłymi. |
Twój koszyk jest pusty
Skontaktuj się z nami, lub zgłoś problem tutaj.
|